Text by Javid Nikpour/ Podium Photos

 

When we take a closer look at the winners of the sports category in the World Press Photo competition, it becomes apparent that the days of awe-inspiring photos captured by seasoned professionals with top-of-the-line cameras and lenses are long gone. Instead, we are presented with photographs that initially captivate the audience with their impeccable framing, composition, and technical prowess, only to lose their impact quickly. Both the general public and the elite have grown weary of such images. It appears that the rise of advanced imaging technology, including robotic devices, signifies the end of an era for action photography.

In light of these circumstances, the appointment of Thomas Borberg as the Sports editor at World Press Photo seems quite reasonable. With 15 years of teaching experience at the Danish School of Media and Journalism, Borberg brings a wealth of knowledge and expertise to the table.

The World Press Photo Foundation, focusing on sports documentaries, has deliberately shifted its attention away from breathtaking action shots and instead encourages us to delve deeper. We are now urged to explore the underlying layers of these stories. We witness Rugby players steaming with intensity, hundreds of individual portraits capturing the essence of Royal Football, and participants losing their way in the desert during a Marathon competition.

A closer examination of the stories presented also reveals the jury’s adherence to the World Press Photo policies of recent years. They actively seek out narratives that transcend the realm of sports, highlighting cultural and social anomalies such as the lives of Kid Jockeys, the intertwining of peace and war through the Peace Football Club, and the traditionalism of the young generation exemplified in “The Boys and the Bulls.” This deliberate choice aims to keep documentary photography alive by shedding light on these pertinent and thought-provoking themes.

It is important to acknowledge the context within which these changes are occurring. In today’s world, the number of photographs being taken every second surpasses the total number produced throughout the entire 19th century. This visual overload faced by the 21st-century audience, who themselves contribute to this massive production, coupled with the commercialization of sports, has led to a need for a more profound vision when it comes to exploring the aforementioned areas within the realm of sports.

In the realm of sports feature photography, there is a saying that rings true: the subjects are all around us; all we need to do is decide and act.

 

با نگاهی به عکس‌های برتربخش تک عکس ورزشی جایزه ورلد پرس فوتو، اثری از عکس‌های خوش رنگ و لعاب عکاسان مطرح این حوزه که با دوربین‌ها و لنزهای فوق حرفه‌ای ثبت شده‌اند را نمی‌بینید. عکس‌هایی که با تکیه بر تکنیک، زوایای خاص و ترکیب زیبا توجه هر بیننده‌ای را در پلان اول جذب خود می‌کند، ولی زود اثرش رنگ می‌بازد؛ چون فارغ از ذهن مخاطب عام، اذهان خاص هم از این‌گونه تصاویر اشباع است که می‌توان ورود تکنولوژی فوق حرفه‌ای همچون ربات‌ها و سهولت در عکس‌برداری ورزشی را پایان دوره عکاسی ورزشی اکشن قلمداد کرد. به همین خاطر انتخاب توماس بوربرگ -معلمی که سابقه ۱۵ سال تدریس عکاسی خبری در مدرسه فتوژورنالیسم دانمارک را دارد- به‌عنوان مدیر بخش ورزشی بی‌دلیل نیست. بنیاد ورلدپرس فوتو با تکیه بر مستند ورزشی، امسال راه تمامی عکس‌های مجذوب‌کننده اکشن را بست و ما را وادار به جستجوی عکس‌ها در پلان دوم می‌کند. پلانی که در آن بازیکنان راگبی بُخور داده می‌شوند، هزاران پرتره در عکس فوتبال سلطنتی دیده می‌شود و وسعت صحرایی که ورزشکاران دو ماراتن در آن گم شده‌اند.

با نگاهی به بخش مجموعه عکس نیز در می‌یابیم که داوران بر اساس سیاست‌های چند دوره قبل بنیاد ورلدپرس فوتو به دنبال مجموعه عکس‌هایی هستند که فارغ از پلان ورزش، ما را با ناهنجاری‌های اجتماعی – فرهنگی (مجموعه کودکان اسب‌سوار) صلح‌طلبی در کنار جنگ‌زدگی (مجموعه باشگاه فوتبال صلح) و سنت زدگی نسل جوان (مجموعه پسران و گاوهای نر) مواجه می‌کند تا بتواند رسالت عکاسی مستند را زنده نگه دارد.

با توجه به میزان تولید عکس در هر ثانیه در عصر حاضر که به اندازه کل تصاویر تولیدی قرن نوزدهم است و اشباع تصویری مخاطبین قرن بیست و یکم (که خود دستی بر آتش دارند) و همچنین عرصه ورزشی که امروزه تبدیل به یک بازار بزرگ تجاری شده است، وجود چنین نگاهی عمیق به عرصه‌های مختلف درگیر شده در ورزش الزامی است.

جمله‌ای در بخش مستند ورزشی (sports feature) است که می‌گوید: سوژه‌های عکس مستند ورزشی همه‌جا هست. کافی است بخواهید و شروع کنید.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *